۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
کد : 24912-29013      تاریخ ایجاد : ۱۳۹۸ شنبه ۲۵ خرداد   آخرین بروزرسانی : ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۶ خرداد    تعداد بازدید : 565
در نشست خبری به مناسبت هفته بودن دخانیات مطرح شد:

اماکن بدون دخانیات حق هر شهروندی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در نشست خبری به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات گفت: داشتن اماکن عمومی بدون دخانیات حق هر شهروندی است و شهروندان باید برای جامعه عاری از دخانیات مطالبه گر شوند.

دکتر سید وحید احمدی طباطبایی افزود: مطالبه گری اجتماعی یعنی مردم بتوانند مطالبات واقعی خود را با تعاملات سازنده مطرح کنند و برای رسیدن به آنها بر روی مسئولان تاثیر بگذارند.

 

وی گفت: مردم باید از مسئولان بخواهند که نظارت بر اماکن عمومی را افزایش دهند و مانع مصرف دخانیات در این اماکن شوند.

 

وی در تشریح مضرات مصرف دخانیات گفت: چهار عامل خطر اصلی برای بیماری های مزمن غیرواگیر وجود دارد که عبارتند از: تغذیه ناسالم، بی تحرکی، استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی، که از این چهار مورد استعمال دخانیات مهم ترین عامل در ایجاد بیماری های مزمن غیرواگیر است.

 

وی بیان کرد: هر ساله 8 میلیون نفردر جهان جان خود را به دلیل استعمال دخانیات و یک میلیون نفر به دلیل مواجهه با دود دست دوم ناشی از استعمال دخانیات از دست می دهند.

 

دکتر احمدی طباطبایی گفت: در کشور ما سالانه 10 هزار میلیارد تومان صرف خرید سیگار می شود و 30 هزار میلیارد تومان صرف درمان بیماری های ناشی از استعمال دخانیات شده و 70 هزار میلیارد تومان، خسارت ناشی از مرگ زود هنگام، ناتوانی، کاهش بهره وری و غیبت از کار به دلیل مصرف دخانیات است که جمعا 110 هزار میلیارد تومان می شود.

 

وی تشریح کرد: با این 110 هزار میلیارد تومان در سال می توان، 550 متر مترو ساخت، یا 611 کلاس درس ایجاد کرد، یا 220 تخت بیمارستانی راه اندازی کرد، یا 13 هزار و 750 کیلومتر بزرگراه یا 11 هزار مسیر ریلی احداث کرد، یا به 3 میلیون 600 هزار خانوار گازرسانی کرد و یا یک میلیون 375 هزار شغل ایجاد کرد.

 

دکتر طباطبایی گفت: نقش خانواده نیز در پیشگیری از مصرف دخانیات بسیار مهم است و زمینه بسیاری از رفتارهای بهداشتی در سنین پایین و متاثر از فرهنگ خانواده است.

 

وی افزود: آموزه های مذهبی نقش مهمی در کاهش گرایش به مواد مخدر دارند به طوری که در قرآن و احادیث در خصوص آسیب رساندن به خود نهی شده است.

 

وی تاکید کرد: تقویت اعتماد به نفس کودکان و از بین بردن کم رویی و افسردگی در فرزندان از موارد مهم پیشگیری از مصرف دخانیات است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه خاطر نشان کرد: ظرفیت خوبی در مراکز بهداشتی درمانی شهری ایجاد شده است و روانشناسان مستقر دراین مراکز آموزش های خوبی جهت والدین، نوجوانان و دانش اموزان در این زمینه دارند.

 

وی ادامه داد: گروه همسالان و مدارس نیز نقش مهمی در پیشگیری از مصرف دخانیات دارند.

 

وی بیان کرد: در هر محله ای نیز ساکنین محل می توانند به مبارزه با مصرف دخانیات بپردازند و با حضور فعال خود از ایجاد اماکنی که دخانیات در آن مصرف می شود جلوگیری کنند.

 

وی ابراز تاسف کرد: متاسفانه 46 درصد دانش آموزان در خانه و 56 درصد دانش اموزان در اماکن عمومی در معرض دود ناشی از دخانیات قرار دارند.

 

وی با بیان باورهای غلط در خصوص مصرف دخانیات گفت: 7 باور غلط در خصوص مصرف دخانیات وجود دارد که باید مردم از غلط بودن آنها آگاه شوند که عبارتند از:

 

1.     چون من سالم زندگی می کنم، سیگار کشیدن خطری برایم ایجاد نمی کند.

2.     استفاده از سیگار لایت برای سلامتی ضرری ندارد.

3.     مدت هاست که سیگار می کشم، اگر قرار بود بلایی سرم آید تا حالا آمده بود.

4.     اگر سیگار را ترک کنم دچار استرس می شوم.

5.     استرس ناشی از ترک سیگار، از سیگار کشیدن برایم مضرتر است.

6.     برای حفظ سلامتم کافی است تعداد سیگارهایی که می کشم را کم کنم.

7.     دود سیگار و عوارض ان فقط گریبان خودم را می گیرد.

 

وی با بیان اینکه راهکارهای کاهش مصرف دخانیات در دو بعد کاهش عرضه و کاهش تقاضا مطرح می شوند، گفت: راهکارهای کاهش عرضه عبارتند از: ثبت مجوز عاملان عرضه دخانیات، راه اندازی کد رهگیری، جرم انگاری قاچاق، جایگزینی کشت توتون با سایر محصولات کشاورزی، ممنوعیت قاچاق محصولات دخانی و وضع مقررات بر مواد متشکله و منتشره محصولات دخانی.

 

طباطبایی ادامه داد: همچنین راهکارهای کاهش تقاضا عبارتند از: افزایش مالیات بر دخانیات، اجرای ممنوعیت کامل تبلیغات، هشدار در خصوص خطرات مصرف، کمک به ترک استعمال دخانیات، حفاظت از مردم در برابر دود دخانیات و پایش مصرف دخانیات و سیاست های پیشگیرانه.

 

وی گفت: در خصوص کمک به ترک دخانیات، کلینیک ترک دخانیات وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان، روزهای زوج از ساعت 4 تا 7 عصر خدمات ترک دخانیات را به طور رایگان به متقاضیان ارائه می کند و تاکنون موفق به ترک دادن صدها نفر شده است.

 

 

 

نظر شما :
captcha