۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
کد : 24912-28737      تاریخ ایجاد : ۱۳۹۸ يکشنبه ۵ خرداد   آخرین بروزرسانی : ۱۳۹۸ يکشنبه ۵ خرداد    تعداد بازدید : 1320
معاون بهداشتی دانشگاه:

از هر 3 کرمانی بالای 30 سال یک نفر دچار فشار خون بالاست/ فشار خون بالا اکثرا بدون علامت است

معاون بهداشتی دانشگاه در دیدار با رییس و کارکنان خبرگزاری ایرنا گفت: در مطالعه ای که در سال 95 در کل کشور انجام شد، نشان داد در کرمان از هر 3 فرد بالای 30 سال یک نفر دچار فشار خون بالا بوده است.

دکتر سید وحید احمدی طباطبایی افزود: این مطالعه نشان داد که 21 تا 22 درصد جمعیت کل کشور دچار بیماری فشار خون بوده که با بالا رفتن سن، احتمال فشار خون نیز بالا می رود.

 

وی تاکید کرد: فشار خون بالا اکثرا بدون علامت بوده و از آنجا که این بیماری علامتی ندارد و مهم ترین عامل مرگ و میر در ایران و دنیاست، به قاتل خاموش معروف است.

 

وی گفت: فشار خون بالا ممکن است منجر به عوارضی همچون سکته های قلبی و مغزی، نارسایی کلیه و عوارض چشمی شود که بسیار خطرناک است.

 

وی خاطر نشان کرد: افراد بالای 30 سال جامعه، همانطور که شماره کفش خود را می دانند، باید نسبت به فشار خون خون نیز آگاه باشند.

 

احمدی طباطبایی گفت: ما با شعار آستین ها را بالا زده و فشار خود را اندازه گیری کنید، خواستار اطلاع یافتن مردم از فشار خون خود هستیم.

 

وی بیان کرد: 50 درصد افرادی که فشار خون بالا دارند از بیماری خود آگاهی ندارند، از بین افرادی که آگاهی دارند نیز، 50 درصد آنها برای درمان خود دارو مصرف نمی کنند، و از بین افرادی که دارو مصرف می کنند نیز تنها 50 درصد آنها فشارشان کنترل می شود.

 

احمدی طباطبایی گفت: در همین راستا بسیج ملی کنترل فشار خون در کشور راه اندازی شده است که افراد بالای 30 سال، زنان باردار و بیماران کلیوی بدون در نظر گرفتن سن، بتوانند با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی، پایگاه های بهداشتی،خانه های بهداشت، بیمارستان ها و مراکز سیار فشار خود را اندازه گیری کنند.

 

وی ادامه داد: همچنین همه افراد مشمول این طرح، می توانند در صورتی که خودشان دستگاه فشار خون دیجیتال داشته و یا فردی در کنار آنها هستند که گرفتن فشار خون را بلد است، در منزل خود به گرفتن فشار خود اقدام کرده و در سامانه www.salamat.gov.ir ثبت کنند.

 

وی تشریح کرد: فاز اول این کمپین که از 27 اردیبهشت ماه آغاز شده است، اختصاص به اطلاع رسانی دارند که از طریق رسانه های مختلف به مردم تلنگر زده شود تا برای اندازه گیری فشار خون خود به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

 

وی افزود: فاز دوم نیز از 17 خرداد ماه آغاز می شود و شروع مراجعه مردم به مراکز بهداشتی درمانی است تا فشار خون خود را اندازه گیری نمایند.

 

وی در تشریح کمپین ملی کنترل فشار خون گفت: این کمپین 5 هدف اصلی را دنبال می کند که عبارتند از: افزایش آگاهی و سواد سلامت جامعه در خصوص فشار خون بالا، ترغیب مردم برای مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی، کاهش مصرف نمک در سطح جامعه، افزایش مصرف غلات و حبوبات و میوه و سبزیجات و در آخر کنترل و درمان بیماری فشار خون.

 

احمدی طباطبایی ادامه داد:  از آنجا که مردان کمتر به سلامت خود اهمیت می دهند و کمتر به مراکز بهداشتی مراجعه می کنند، باید به آنها گفت، همانطور که نگران سلامت ماشین خود هستنید و مرتب آن را چک می کنید به فکر سلامت خود نیز باشید و از فشار خون خود آگاه شوید.

 

طباطبایی خاطر نشان کرد: چند اقدام مهم در خصوص فشار خون بالا باید انجام داد مثل مراجعه منظم به پزشک، مصرف دارو به صورت منظم، رعایت رژیم غذایی کم روغن و کم نمک، داشتن فعالیت بدنی منظم، عدم مصرف سیگار و الکل و کنترل وزن.

 

وی هشدار داد: مردم باید توجه کنند که داروی فشار خون برای همه افراد یکسان نیست و داروی هر فردی باید توسط پزشک برای او تجویز شود، همچنین داروهای گیاهی نمی توانند جایگزین داروهای فشار خون شوند. 

IMG_1059
IMG_1061
IMG_1073
IMG_1076
IMG_1081
نظر شما :
captcha