۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
کد : 24912-27794      تاریخ ایجاد : ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۸ فروردين   آخرین بروزرسانی : ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۸ فروردين    تعداد بازدید : 2410
به مناسبت روز جهانی بهداشت:

پوشش همگانی سلامت از طریق مراقبت های بهداشتی اولیه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به مناسبت روز جهانی بهداشت گفت: هفتم آوریل مصادف با 18 فروردین روز جهانی بهداشت بوده و سازمان جهانی بهداشت شعار روز جهانی بهداشت در سال 2019 را تا حدی مشابه شعار سال گذشته " پوشش همگانی سلامت از طریق مراقبتهای بهداشتی اولیه" انتخاب کرده است.

دکتر سید وحید احمدی طباطبایی افزود: رسالت روز جهانی بهداشت، بالا بردن آگاهی عموم مردم جهان، درباره موضوع خاص بهداشتی است که سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) آن را در رأس اولویت های بهداشتی سال قرار داده است.

وی در پاسخ به این سوال که پوشش همگانی سلامت چیست، گفت: پوشش همگانی سلامت به این معنی است که همه افراد و جوامع، در هر مکان و در هر زمان خدمات سلامت ضروری را بدون تحمل رنج مالی دریافت کنند.

وی افزود: پوشش همگانی سلامت، منجر به دسترسی همه جامعه به خدمات اولیه سلامت شده و در سراسر جهان پیشرفتهای زیادی صورت گرفته ولی هنوز نیمی از مردم دنیا به تمام خدمات اولیه سلامت ضروری مورد نیاز دسترسی ندارند و هنوز میلیونها نفر باید بین هزینه های اولیه زندگی (مانند لباس ،غذا و ....) و  هزینه مراقبتهای سلامت یک کدام را انتخاب کنند.

دکتر احمدی طباطبایی افزود: زمانی که مردم بیشترهزینه های خدمات سلامت را باید از جیبشان بپردازند، باعث می شود افراد کم درآمد بیشتر وقت ها خدمات مورد نیازشان را دریافت نکنند، حتی افراد با درآمد متوسط و بالا نیز در زمانی که بیماری شدید و طولانی مدت دارند دچار مشکلات مالی شوند و بهمین دلیل نیز برای دومین سال متوالی سازمان جهانی بهداشت بر روی این شعار متمرکز شده است.

وی خاطر نشان کرد: پوشش همگانی سلامت به معنی پوشش رایگان برای تمام مداخلات درمانی نیست.  صرف نظر از هزینه، هیچ کشوری قادر به ارائه تمام خدمات سلامت رایگان به طور پایدار نمی باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه گفت: در دنیا سنگ بنای پوشش همگانی سلامت، دسترسی به خدمات بهداشتی اولیه در جایی که مردم زندگی می کنند است، یعنی اولین تماس مردم با نظام سلامت باید توسط مراقبتهای اولیه بهداشتی صورت گیرد.مراقبتهای بهداشتی اولیه ،موثرترین و هزینه اثربخش ترین راه برای پوشش همگانی سلامت می باشد.

وی ادامه داد: پوشش همگانی سلامت فقط در مورد موضوع تأمین هزینه‌های بهداشتی  ودرمان های پزشکی برای افراد نیست بلکه شامل خدمات برای کل جامعه، مانند کمپین های سلامت عمومی (برای مثال اضافه کردن فلوراید به آب)، نظام عرضه خدمات بهداشتی، کارکنان بهداشتی، تسهیلات و شبکه‌های ارتباطی بهداشتی، فناوری‌های بهداشتی، سیستم‌های اطلاعاتی، سازوکارهای بیمه‌ای مناسب و حکمرانی و قانون‌گذاری در حوزه بهداشت هم مطرح است.

دکتر احمدی طباطبایی بیان کرد: دو شاخص مهم برای اندازه گیری پوشش همگانی سلامت وجود دارد. یکی نسبت افرادی که به خدمات با کیفیت سلامت دسترسی دارند و دیگری نسبت افرادی از جامعه که درصد زیادی از درامد خود را صرف هزینه های سلامت می کنند.

وی گفت: با توجه به وجود بسته خدمتی جامع برای تمام گروههای سنی(حتی میانسالان و سالمندان) تمام افراد میتوانند به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی محله خود مراجعه کنند و خدمات سلامت  اولیه را بصورت رایگان و یا با هزینه ناچیز دریافت کنند.

وی بیان کرد: وظیفه کارکنان نظام سلامت ارائه خدمات با کیفیت به جامعه و وظیفه تصمیم گیرندگان این حوزه، افزایش پوشش همگانی سلامت از طریق سرمایه گذاری بیشتر در مراقبتهای بهداشتی اولیه است.

دکتر طباطبایی با بیان اینکه افزایش پوشش همگانی سلامت فرایندی پیچیده و زمان بر است گفت: این مسئله بدون شک نیاز به نگاه سیستماتیک و کل نگر دارد و بهبود  نظام سلامت کشورها در سطح کلان نیازمند قرار گرفتن سلامت در دستور کار سیاستگذاران، تعهد و حمایت سیاسی پایدار در بالاترین سطوح، هماهنگی و انسجام دولت، مجلس و سیاست گذاران بوده و نقش وزارت بهداشت بعنوان یک متولی و رهبر قاطع در نظام سلامت است.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس تجارب کشورهای توسعه یافته تامین منابع مالی پیدار، نظام بیمه ای منسجم و عادلانه و برطرف کردن زیرساخت های فیزیکی و منابع انسانی و توزیع عادلانه انها، برقراری نظام ثبت اطلاعات الکترونیک، طراحی مناسب مشوق های مالی و غیر مالی به منظور افزایش رضایت مندی متخصصان و کارکنان بخش سلامت ضروری است.

معاون بهداشتی دانشگاه در پایان گفت: بدون شک  تاکید بر مراقبتهای اولیه سلامت،سطح بندی و نظام ارجاع،استفاده از روشهای پرداخت با سقف مشخص مانند سرانه و  پرداخت مبتنی بر کیفیت ,عامل مهمی در بهبود محافظت مالی از دریافت کننده گان خدمت و حرکت سریع به سمت پوشش همگانی است.

نظر شما :
captcha