۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
کد : 24923-16258      تاریخ ایجاد : ۱۳۹۳ دوشنبه ۴ اسفند   تعداد بازدید : 483

برگزاری ششمین کارگاه آموزشی در پردیزه دانشگاه

ششمین کارگاه آموزشی در زمینه انواع سرطان و راه های پیشگیری از آن جهت کارکنان پردیزه دانشگاه در سالن کنفرانس دکتر مداح دانشکده پرستاری برگزار شد.

دکتر صدیقه ایرانمنش استادیار دانشگاه در این کارگاه در خصوص شناخت انواع سرطان و روش های جلوگیری به موقع از این بیماری مطالبی را بیان کرد .

وی گفت: سرطان از سلول‌ها ايجاد مي‌شود كه واحدهاي ساختماني بافت‌ها هستند، بافت‌ها اندام‌هاي بدن را مي‌سازند . در شرايط عادی سلول‌ها، با توجه به نیاز بدن، رشد کرده تقسیم می‌شوند تا سلول‌های جدیدی بسازند و هنگامی‌که سلول‌هاي پیر شده می‌میرند سلول‌های جدید جایگزین آنها مي‌شوند.

دکتر ایرانمنش ادامه داد: گاهی در این روند منظم اختلال ایجاد مي‌شود؛ يعني سلول‌های جدید زمانی که بدن به آنها نیاز ندارد تولید مي‌شوند و سلول‌های قدیمي‌ هم در زمانی ‌که باید، از بین نمي‌روند؛ این سلول‌هاي اضافي اغلب تشكيل توده‌اي از بافت را مي‌دهند كه تومور ناميده مي‌شود .

وی ورزش کردن، انجام فعاليت بدني مداوم و منظم  و حفظ وزن در حد متعادل را از عوامل مهم جهت پيشگيري از سرطان دانست.

 دکتر ایرانمنش  تغذیه را به عنوان یک عامل پیش برنده یا پیشگیری کننده سرطان عنوان کرد و افزود: تغذیه سالم و سبک زندگی مناسب در جلوگیری از ابتلا به سرطان های شایع نقش دارد.

این استادیار دانشگاه، نکات مهم در پیشگیری از سرطان را پرهیز از مصرف دخانیات و الکل، برنامه غذایی مناسب، مناسب نگه داشتن وزن، ورزش منظم و اجتناب از عوامل شغلی خطر زا عنوان کرد .

وی در ادامه در خصوص انواع غذاهایی که به کارگیری صحیح آن در سفره خانواده نقش کاهش دهنده سرطان ها را دارد توضیحات لازم ارائه نمود .



 

نظر شما :
captcha