۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
تاریخ ایجاد: ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۴ مرداد  

مراسم گرامی داشت روز تشکل ها و مشارکت های اجتماعی، 23 مردادماه با حضور سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه سلامت و به میزبانی معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، در این مراسم از 12 نفر که در زمنیه توانمند سازی سمن ها(سازمان های مردم نهاد) به صورت رایگان و بدون چشم داشت مالی مشارکت داشتند با حضور زهرا موسی پور مدیر کل فرهنگی اجتماعی استانداری، دکتر صافی زاده قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان تجلیل شد.

 مدیر کل فرهنگی اجتماعی استانداری کرمان در این مراسم بیان کرد: توسعه بدون حضور مردم عملی نیست و زمانی جامعه توسعه پیدا می کند که آحاد مردم خواهان آن باشند.

 "زهرا موسی پور" افزود: انسان سالم محور توسعه پایدار است. 

 وی به نقش مهم سازمان های مردم نهاد حوزه سلامت در امر پیشگیری از بروز بیمار ها و افزایش آگاهی های جامعه نسبت به مواردی که سلامت جامعه را تهدید می کند، اظهار داشت: باید به سالم سازی جامعه کمک کنیم و مطالبه مسئولان و جامعه از سازمان های مردم نهاد این است که در زمینه آگاهی دادن و پیشگیری اقدام کنند.

 وی به راه اندازی خانه گفتمان اشاره کرد و گفت: سازمان های مردم نهاد با حضور در این خانه می توانند صحبت های خود را با مسئولان و رسانه ها در میان بگذارند.

 وی همچنین پیشنهاد داد: صندوق پیشنهادات برای سازمان های مردم نهاد دایر شود تا آنها بتوانند راه حل ها و پیشنهادات خود را به مسئولان ارائه دهند.

 قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز اشاره ای به تعریف سازمان جهانی بهداشت از سلامت کرد و گفت: وقتی بحث سلامت پیش می آید بیشتر افراد جامعه سلامت را با بیمار نبودن تعریف می کنند در حالی که سلامت به معنی رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است.

 دکتر"حسین صافی زاده " افزود: برای رسیدن به تعریف سلامت خیلی کارها باید اتفاق بیفتد و خیلی از حوزه باید کار کنند و وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند متولی سلامت باشد.

 وی با بیان این موضوع که متاسفانه سلامت مطالبه مردم نیست، گفت: مردم اولویتشان درمان شده است و در این میان بسیاری از موضوعات سلامت مغفول مانده است.

 به گفته وی بحث سلامت گسترده است و پیشگیری از بیماری ها بهتر از درمان و کم هزینه تر است.

وی از سازمان های مردم نهاد خواست در این رابطه بیشتر فعالیت کنند.

 معاون امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این مراسم در رابطه با موضوع  سلامت برای توسعه پایدار گفت: توسعه پایدار همه ابعاد را در نظر می گیرد و مهمترین شاخصه آن در جامع نگری است و ما باید همه جوانب را مد نظر قرار دهیم.

 دکتر"حمید ابوسعیدی" افزود: توسعه پایدار یک توسعه انسان محور است و سطح محورهای آن جهانی، منطقه ای، ملی، جامعه، خانوادگی و فردی است.

وی ضمن برشمردن عوامل ضروری برای توسعه پایدار گفت: توسعه اقتصادی به تنهایی نمی تواند مشکلاتی مانند فقر، سوء تغذیه و یا بیماری ها را رفع کند.

 به گفته وی توسعه پایدار و کیفیت بالای زندگی  باعث ارتقای زندگی و از طرف دیگر بیماری و ... باعث کاهش راندمان می شود.